Filtr cząstek stałych - metody naprawy

Filtr cząstek stałych - problem?


Migające kontrolki i uporczywie powracające błędy?
Uszkodzony lub zatkany filtr cząstek stałych DPF?
Drogi serwis?


Kiedy filtr cząstek stałych zaczyna sprawiać problemy...

Niedrożne, zapchane często wypalające się filtry cząstek stałych poza dyskomfortem kierowcy polegającym na konieczności ciągłego wypalania filtra, wymiany oleju, zwiększonym zużyciu paliwa, a także okresowym utratom mocy i choince lampek na desce rozdzielczej wpływają także niekorzystnie na trwałość silnika w tym turbosprężarki. Wysoka temperatura wypalania w połączeniu z utrudnionym wydostawaniem się spalin z wydechu może wpłynąć na skrócenie żywotności turbosprężarki oraz uszkodzenie silnika. Jednocześnie częste regeneracje powodują że do oleju silnikowego dostaje się olej napędowy rozrzedzając ten pierwszy i zmniejszając ochronę silnika. Przybywający stan oleju na bagnecie oraz wzrost chwilowego spalania oleju napędowego powinien zaalarmować kierowcę i wyczulić go na ten problem.

Ekologia

Mniejsze spalanie - mniejsza emisja/km, brak ropy w misce olejowej - rzadsze wymiany oleju czy chwilowo zmniejszone zadymienie. Wybór należy do Ciebie! 

Usuwanie DPF jest popularną metodą na rozwiązanie problemu z DPF i FAP. Zapchany filtr DPF powoduje spadek mocy i notoryczną awarię. Kontrolka filtra cząstek stałych i ewentualnie kontrolka awarii silnika świecić się będą non stop. Wymiana filtra DPF w serwisie jest bardzo droga i dlatego wielu kierowców decyduje się na deaktywację filtra i jego mechaniczne usunięcie. Ale czy to jedyna droga?

 

Metody naprawy:

Istnieje kilka sposobów radzenia sobie z nimi, od wypalania, czyszczenia, regeneracji po usuwanie DPF i wyłączenie w komputerze silnika obsługi filtra FAP/DPF. Kompleksowa diagnostyka pozwala określić stan filtra i wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie dla każdego przypadku indywidualnie. Ważne jest niejednokrotnie znalezienie przyczyny zwiększonego zadymienia filtra i ustalenie najlepszego, najszybszego i przede wszystkim najtańszego rozwiązania

 

1) Wypalanie serwisowe

Wypalanie...tak nazywamy "regeneracje" w trybie serwisowym. Sterownik silnika wylicza sobie poziom sadzy na podstawie czujnika różnicowego, na podstawie ilości przekroczonych regeneracji wylicza poziom popiołów. Filtr zapycha się sadzą - produktem spalania niecałkowitego występującego głównie przy maksymalnych wciśnięciach pedału gazu jak i również w przypadku pewnych niesprawności. Sadza zatrzymuje się na powierzchni filtra i z czasem wypala zamieniając się w popiół. Regeneracje przeprowadza się w sytuacji gdy filtr DPF jest sprawny czyli poziom popiołów nie jest przekroczony. a tylko zapełnienie sadzą przekroczyło dopuszczalny poziom. Mogą być różne przyczyny wymagające awaryjnego wypalania/czyszczenia:

-za dużą ilością przerwanych procesów regeneracji - jazda w trybie miejskim;

-Awarią któregoś z podzespołów - zwiększone zadymienie; 

-Zastosowanie złej jakości paliwa;

-Nieodpowiedni olej silnikowy - wysoka zawartość popiołów w oleju;

Należy pamiętać o tym, że producenci pojazdów po każdym wypalaniu awaryjnym należy wymienić olej silnikowy, który podczas tego procesu zostaje rozrzedzony przez nieodparowany olej napędowy, który ścieka do miski olejowej.

 

2) Usuwanie filtra cząstek stałych.

Usuwanie DPF,(filtr cząstek stałych) to wyłączenie dotrysku dodatkowej dawki paliwa, która powoduje podnoszenie się poziomu oleju i uszkodzenia silnika .

Metoda ta uważana jest obecnie za najskuteczniejszy sposób na pozbycie się problemów związanych z FAP/DPF. Pozwala na bezstresową jazdę, bez obawy o to, że awaria (np. turbiny, wtryskiwaczy, czujnika),czy jazda na krótkich odcinkach (np. mieście) ponownie przysporzą nam zmartwień oraz kosztów związanych z FAP/DPF. Usuwanie DPF pozwala również na pozbycie się dodatkowych kosztów (eksploatacyjnych) wynikających z serwisowania filtra np. dolewanie płynu katalitycznego. Rezultatem wykonanej usługi jest zniknięcie wszelkich błędów oraz awaryjnych trybów pracy wynikających z wadliwego działania FAP/DPF. Po usunięciu filtra DPF w samochodzie nie przybywa mocy, jeśli odczuwałeś jej brak to jedynie poczujesz powrót do osiągów seryjnych, nic więcej ponieważ nowy, sprawny DPF nie ogranicza mocy. Są dwie zasadnicze zalety wyłączenia dotrysku:
- mniejsze spalanie
- brak oleju napędowego w oleju silnikowym

I najważniejsze: wyeliminowany filtr już nigdy nie sprawi problemu.

3) Chemiczne czyszczenie, regeneracja filtra DPF i FAP

W przypadku, jeżeli „odetkanie” filtra DPF czy FAP poprzez wymuszenie wypalania nie jest możliwe, to można pokusić się o chemiczne, mechaniczne lub hydrodynamiczne czyszczenie filtra cząstek stałych po jego zdemontowaniu z samochodu. Sprowadza się ono do rozpuszczenia bądź mechanicznego (poprzez wibrację lub ultradźwięki) rozbicia złogów węglowych, sadz i popiołów zebranych w filtrze i ich usunięcie z jego wnętrza. Filtr taki, o ile nie uległ uszkodzeniom mechanicznym (stopieniu, pokruszeniu) odzyska większość swojej sprawności. 

 

4) Usunięcie DPF, fizyczny demontaż filtra DPF, FAP

To rozwiązanie wymaga nie tylko usunięcia mechanicznego wkładu filtra, ale także przeprogramowania sterownika silnika tak, aby uznał on, że filtr jest niezainstalowany w samochodzie lub przynajmniej zaniechał prób regeneracji i liczenia jego napełnienia popiołem. Po zdemontowaniu filtra puszka po nim trafia na swoje miejsce. 
 

Ważne jest aby przy wyborze odpowiedniej metody skonsultować się ze specjalistą, który doradzi co w danym konkretnym przypadku będzie najlepszym rozwiązaniem. Wszystkie te opcje możliwe są do wykonania w naszym serwisie.

 

 

 

 

2015-11-23