Hamownia jako urządzenie diagnostyczne?

Hamownia podwoziowa do diagnozy silnika?

Hamownia podwoziowa – urządzenie do pomiaru przebiegu mocy i momentu obrotowego silników w pojazdach samochodowych. Niegdyś stosowana wyłącznie w centrach badawczych czołowych producentów pojazdów lub silników, teraz coraz częściej spotykana w renomowanych serwisach samochodowych. Urządzenie służy m.in. do tzw. „strojenia” silników w celu optymalizacji ich pracy, w serwisach specjalizujących się montażem instalacji gazowych, warsztatach samochodowych zajmujących się naprawą silników, czy coraz popularniejszych firmach zajmujących się tuningiem samochodowym.

Każdy producent samochodów przy zakupie nowego pojazdu gwarantuje, że pojazd ma określoną moc i moment obrotowy w podanym zakresie obrotów. Jest to związane z otrzymaniem homologacji na dany pojazd jak i również przepisami konsumenckimi. Każdy silnik wraz ze swoim zużyciem zaczyna te określone parametry „tracić”. Jest to związane z potencjalnymi usterkami jak i również zabrudzeniem m.in. strony dolotowej do silnika. Wykorzystanie hamowni do pomiaru tych parametrów jest doskonałym źródłem informacji diagnostycznych. Wielu właścicieli używa swojego pojazdu na co dzień i nie odczuwa stopniowego spadku mocy w swoim pojeździe. Skutkiem jazdy ze zmniejszoną mocą może być spadek bezpieczeństwa podczas jazdy oraz zwiększona podatność na awarie.

Pomiar mocy zmodyfikowanego pojazdu. Pomiary takie wykonuje się w celu sprawdzenia poprawności wykonania modyfikacji. Jest to szczególnie ważne jeśli zostały wykonane modyfikacje mechaniczne.  Jeśli pojazd natomiast posiada wykonaną modyfikacje wykonuje się tzw. „serię” tzn. przywraca się oprogramowanie seryjne wykonuje pomiar, następnie wgrywa wcześniej sczytaną modyfikacje. Jest to istotne w celach diagnostycznych kiedy warto sprawdzić czy nasz pojazd nadal posiada fabryczne parametry mocy i momentu obrotowego.

Ceny pomiaru zaczynają się już od 70 zł natomiast cena modyfikacji popularnych typów pojazdów w Auto-Skrzypek zaczyna się już od 499 zł. Przy obecnych cenach paliw jest to około 120l oleju napędowego, w autach osobowych przy identycznym użytkowaniu po modyfikacji spalanie spada nawet o 1 litr/100km co oznacza że usługa potrafi się zwrócić nawet po 12 tys km! Nie wpominając o znacznie większej radości z jazdy oraz perspektywie zobaczenia wyrazów twarzy pasażerów czy innych kierowców podczas ruszania ze skrzyżowania J 

 

2014-08-20