Dlaczego chiptuning nie jest wykonywany w fabryce?

Producenci silników dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów i technologii zwiększyli znacznie trwałość oraz w większości konstrukcji pozostawili duży zapas wytrzymałościowy w celu zapewnienia jak najdłuższej żywotności silnika oraz osiągnięcia możliwie najwyższych norm emisji spalin i CO2. Trwałość i wytrzymałość, która zostaje przez konstruktorów zwiększona ma na celu uchronienie producenta przed niekorzystnymi represjami ze strony nabywców. Parametry silnika, który producent zobowiązuje się zapewnić są bardzo często zaniżone. To oznacza, że moc i moment obrotowy osiągany przez nowe pojazdy są większe niż zadeklarowane. Jest to związane z warunkami gwarancji, rękojmi czy nawet dbania o wizerunek marki. Skłania to producentów do konstruowania jednostek silnikowych z pewnym nadmiarem mocy jak i trwałości. Najważniejszym jednak wydaje się być argument ekonomiczny. Większość bowiem producentów wykorzystuje te same podzespoły bazowe w różnych produktach. Elementy takie jak blok silnika, główne elementy układu korbowo-tłokowego jak i również skrzynie biegów są identyczne. W kilku typach produktów różniących się parametrami istotnymi dla użytkownika np. mocą, momentem obrotowym, zużyciem paliwa, wykorzystywane są te same części bazowe. Takie postępowanie przez producentów pozwala na uproszczenie procesu produkcji oraz tym samym zmniejszenie jej kosztów. Znacznie łatwiej jest bowiem ograniczyć moc pojazdu poprzez układ sterowania niż konstrukcyjnie poprzez modyfikacje w układów mechanicznych.

Kolejnym aspektem jest zmniejszony koszt serwisowania tych samych typów jedno-stek napędowych w porównaniu ze kosztami obsługi zróżnicowanej gamy silnikowej. Reasumując zapas mocy wynosi od ok. 10% mocy znamionowej w przypadku drogich konstrukcji, często bezkompromisowych w aspekcie komfortu jak i ekonomiki jazdy, aż do ok. 70% przyrostu mocy w przypadku pojazdów ograniczonych celowo. Taka praktyka jest stosowana w celu np. zwiększenia gamy proponowanych modeli, mniejszych opłat ubezpieczeniowych, skłonienia nabywcy detalicznego do zakupu droższego modelu, ominięcia niekorzystnych przepisów prawnych, itp.

Ten zapas osiągów można zmniejszyć poprzez modyfikację sterowników sterujących pracą tych silników. Modyfikacjom w sterowniku poddawana jest pamięć, w której są zapisane parametry pracy silnika.

2014-05-19